Factors of educational efficiency in patients with diabetes mellitus
https://doi.org/10.14341/probl11801
Abstract
This article focuses on the effectiveness of diabetes education.
About the Authors
O. M. DvoinishnikovaEndocrinological Research Center of RAMS; Scientific Center of Mental Health RAMS; Diabetology Center of the Moscow Health Committee
Russian Federation
Ye. V. Surkova
Endocrinological Research Center of RAMS; Scientific Center of Mental Health RAMS; Diabetology Center of the Moscow Health Committee
Russian Federation
M. Yu. Drobizhev
Endocrinological Research Center of RAMS; Scientific Center of Mental Health RAMS; Diabetology Center of the Moscow Health Committee
Russian Federation
M. B. Antsiferov
Endocrinological Research Center of RAMS; Scientific Center of Mental Health RAMS; Diabetology Center of the Moscow Health Committee
Russian Federation
References
1. Анциферов М. Б., Ростовцева Я. Г. Сахарный диабет: принципы медико-социальной защиты больных (сборник методических материалов и официальных документов). - М., 1997.
2. Анциферов М. Б. // Сахарный диабет. - 1999. - № 1 (2). С. 45-50.
3. Анциферов М. Б., Дробижев М. Ю., Суркова Е. В. и др. // Пробл. эндокринол. - 2002. - Т. 48, № 4. - С. 24-27.
4. Бахтадзе Т. Б., Смирнова О. М., Филатова Е. Г. // Материалы IV Всероссийского конгресса эндокринологов. - СПб, 2001.
5. Беликова Т. В., Один В. И., Делегевич Ю. Н., Пушкова Э. С. // Там же.
6. Бергер М., Старостина Е. Г., Йоргене В., Дедов И. Практика инсулинотерапии. - Берлин, 1995.
7. Галстян Г. Р. Оценка эффективности программы лечения и обучения для больных инсулинзависимым сахарным диабетом: клинические, метаболические и медико-социальные аспекты: Дис. ... канд. мед. наук. - М., 1993.
8. Дробижев М. Ю. Нозогений (психогенные реакции) при соматических заболеваниях: Дис. ... д-ра мед. наук. - М., 2000.
9. Дробижев М. Ю., Анциферов М. Б., Суркова Е. В. и др. // Пробл. эндокринол. - 2002. - Т. 48, № 5. - С. 37-39.
10. Обучение больных сахарным диабетом / Дедов И. И., Анциферов М. Б., Галстян Г. Р. и др. - М., 1999.
11. Пьянкова Е. Ю. Эффективность обучения больных сахарным диабетом 2 типа в амбулаторно-поликлинических условиях (влияние на факторы риска сердечно-сосудистых заболеваний и качество жизни): Автореф. дис. ... канд. мед. наук. - Хабаровск, 2002.
12. Суркова Е. В. Эффективность применения структурированной программы лечения и обучения в комплексной терапии инсулиннезависимого сахарного диабета: Дис. ... канд. мед. наук. - М., 1995.
13. Терапевтическое обучение больных. Программы непрерывного обучения для работников здравоохранения в области профилактики хронических заболеваний. Отчет рабочей группы ВОЗ. - М., 2001.
14. Agurs-Collins Т., Kumanyika S., Ten Have Т., Adams-Campbell L. // Diabetes Care. - 1997. - Vol. 20. - P. 1503 - 1511.
15. Anderson R. M., Funnell M. M., Butler P. et al. // Ibid. - 1995. - Vol. 18, N 7. - P. 943-949.
16. Assal J. P., Jacquemet S., Morel Y. // Metabolism. - 1997. - Vol. 46. - P. 61-64.
17. Bartlett E. E. // New Trends in Patient Education: A Trans- Cultural and Inter-Disease Approach. International Congress Series 1076 / Eds J.-Ph. Assal et al. - New York, 1995. - P. 87-91.
18. Basler H. D. // Ibid. - P. 93-98.
19. Bernbaum M. // Diabetes Care. - 2000. - Vol. 23, N 9. - P. 1430-1432.
20. Bott U., Jorgens V., Grusser M. et al. // Diabet. Med. - 1994. Vol. 11, N 4. - P. 362-371.
21. Boulton A. J. /I Patient Educ. Couns. - 1995. - Vol. 26. - P. 183-188.
22. Bradley С. // New Trends in Patient Education: A Trans-Cul- tural and Inter-Disease Approach. International Congress Series 1076 I Eds J.-Ph. Assal et al. - New York, 1995. - P. 99-106.
23. Campbell E. M., Redman S., Moffitt P. S., Sanson-Fisher R. W. I I Diabetes Educ. - 1996. - Vol. 22. - P. 379-386.
24. Clement S. // Diabetes Care. - 1995. - Vol. 18, N 8. - P. 1204-1214.
25. Cook C.t Lyles R., El-Kebbi I. et al. // Ibid. - 2001. - Vol. 24. - P. 209-215.
26. Delamater A. M., Jacobson A. M., Anderson B. et al. // Ibid. - N 7. - P. 1286-1292.
27. Frost G., Wilding J., Beecham J. // Diabet. Med. - 1994. - Vol. 11. - P. 397-401.
28. Funnell M., Anderson R., Arnold M. et al. // Diabetes Educ. - 1991. - Vol. 17. - P. 37-41.
29. Glasgow R., Osteen V. // Diabetes Care. - 1992. - Vol. 15, N 10. - P. 1423-1432.
30. Glasgow R., Anderson R. // Ibid. - 1999. - Vol. 22, N 12. - P. 2090-2091.
31. Grey M., Boland E. A., Davidson M. et al. // Appl. Nurs Res. 1999. - Vol. 12. - P. 3-12.
32. Jacobson A. M. // N. Engl. J. Med. - 1996. - Vol. 334, N 19. - P. 1249-1253.
33. Laitinen J., Ahola I., Sarkkinen E. et al. // J. Am. Diet. Assoc. 1993. - Vol. 93. - P. 276-283.
34. Lane J. D. Ц Diabetes Care. - 2000. - Vol. 23, N 9. - P. 1321-1325.
35. Litzelman D. K., Slemenda C. W., Langefeld C. D. et al. // Ann. Intern. Med. - 1993. - Vol. 119. - P. 36-41.
36. Lorenz R A. // Diabetes Educ. - 1989. - Vol. 15. - P. 149-152.
37. Lorenz R- A., Wysocki T. // Diabetes Spectrum. - 1991. - Vol. 4. - P. 261-292.
38. Lustman P. J., Griffith L. S., Freedland К. E. et al. // Ann. Intern. Med. - 1998. - Vol. 129. - P. 613-621.
39. Maldonato A., Bloise D., Ceci M. et al. // Patient Educ. Couns. 1995. - Vol. 26. - P. 57-66.
40. Meltzer L. J., Johnson S. B., Prine J. M. et al. // Diabetes Care. - 2001. - Vol. 24. - P. 678-682.
41. Mensing C., Boucher J., Cypress M. et al. // Ibid. - 2002. - Vol. 25. - P. S140-S147.
42. Miller L., Goldstein J. Ц N. Engl. J. Med. - 1972. - Vol. 286. - P. 1388-1391.
43. Miller-Johnson S., Emery R. E., Marvin R. S. et al. // J. Consult. Clin. Psychol. - 1994. - Vol. 62. - P. 603-610.
44. Mollema E. D., Snoek F. J., Ader H. J. et al. // J. Psychosom. Res. - 2001. - Vol. 51, N 5. - P. 665-672.
45. Muhlhauser I., Bruckner I., Berger M. et al. // Diabetologia. - 1987. - Vol. 30. - P. 681-690.
46. Noel P. FL, Larme A. C., Meyer J. et al. // Diabetes Care. - 1998. - Vol. 21, N 6. - P. 896-901.
47. Norris S. L., Engelgau M. M., Narayan К. M. И // Ibid. -1999- Vol. 24, N 3. - P. 561-587.
48. O'Connor P. J., Crabtree B. E, Abourizk N. N. // J. Am. Board Fam. Pract. - 1992. - Vol. 5, N 4. - P. 381-387.
49. Perry T., Mann J., Lewis-Barned N. et al. // Eur. J. Clin. Nutr. 1997. - Vol. 51. - P. 757-763.
50. Peterson K. A., Hughes M. // J. Am. Board Fam. Pract. -1999- Vol. 15, N 4. - P. 266-271.
51. Prochaska J. A. // Cancer. - 1991. - Vol. 67. - P. 805-807.
52. Reaven G. M., Thompson L. W., Nahum D., Haskins E. // Diabetes Care. - 1990. - Vol. 13. - P. 16-21.
53. Reynaert C., Janne P., Donckier J. et al. // Diabete Metab. - 1995. - Vol. 21, N 3. - P. 180-187.
54. Rosilio M., Cotton J. B., Wieliczko M. C. et al. // Diabetes Care. - 1998. - Vol. 21, N 7. - P. 1146-1153.
55. Rubin R. R., Peyrot M., Saudek C. D. // Ibid. - 1989. - Vol. 12, N 10. - P. 673-679.
56. Sakharova J. V., Yefimov A. S. // Diabetologia. - 2002. - Vol. 45. - Suppl. 2. - P. A20.
57. Stott N. C. H., Rees M., Rollnick S. et al. // Patient. Educ. Couns. - 1996. - Vol. 29. - P. 67-73.
58. Surwit R. S., Tilburg M., Zucker N. et al. // Diabetes Care. - 2002. - Vol. 25, N I. - P. 30-34.
59. The Diabetes Control and Complications Trial Research Group // N. Engl. J. Med. - 1993. - Vol. 329. - P. 977- 986.
60. Trief P. M., Grant W., Elbert K., Weinstock R. S. // Diabetes Care. - 1998. - Vol. 21, N 2. - P. 241-245.
61. UK Prospective Diabetes Study (UKPDS) Group // Lancet.1998. - Vol. 352. - P. 854-865.
62. UK Prospective Diabetes Study (UKPDS) Group //Ibid. - P. 837-853.
63. UK Prospective Diabetes Study (UKPDS) Group // Br. Med. j. _ 1998. - Vol. 317. - P. 703-713.
64. Uusitupa M., Laitinen J., Siitonen O. et al. // Diabetes Res. Clin. Pract. - 1993. - Vol. 19. - P. 227-238.
65. Von Korff M., Gruman J., Schaefer J. et al. // Ann. Intern. Med. - 1997. - Vol. 127. - P. 1097-1102.
66. Wysocki T // J. Pediatr. Psychol. - 1993. - Vol. 18. - P. 443-454.
67. Wysocki T, Greco P., Harris M. A. et al. // Diabetes Care. - 2001. - Vol. 24. - P. 441-446.
Review
For citations:
Dvoinishnikova O.M., Surkova Ye.V., Drobizhev M.Yu., Antsiferov M.B. Factors of educational efficiency in patients with diabetes mellitus. Problems of Endocrinology. 2003;49(5):51-55. (In Russ.) https://doi.org/10.14341/probl11801

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0).